tirsdag 30. oktober 2007

Forandringsambassadører

Tid for ny oppdatering. Tiden går og jeg er lite strukturert, derfor få oppdateringer. Men, det er vel egentlig det man forventer når man er i Afrika. Vår tanke er jo at Afrika er synomymt med usivilisert samfunn. Vi tar grundig feil. Det har jeg fått erfare de siste to ukene. Nairobi er sivilisert. Med sine store bygninger, millioner innbyggere og sitt heftige utvalg i matbutikkene er Nairobi definitivt en verdensby.

Jeg ser på meg selv som ei som i ganske stor ikke gjør meg opp meninger om folk før jeg har egne erfaringer. Dessverre har jeg oppdaga at mitt syn på Kenya og Afrika var litt for snevert. Jeg har vært på kontinentet to ganger før. Allikevel ble jeg denne gangen igjen overrassket over hvor like matbutikkene her til lands er de hjemme. Her er Nivea og Dove. Munnskyllevann og hårfjjerningskrem. Produkter som nettopp er kommet til Norge er i hyllene her også. Facsinerende for ei som dessverre trodde Afrika ikke kunne få varer like fort som Norge, til tross for at det vel er ca like langt å fly fra USA til begge steder.

Tiden her nede skal bli en tid for mye. En av de tingene det er tid for er å bryte ned trangsynthet. Forandre på det faktum at det er alt for lett å tenke at de her nede er usiviliserte. En annerledes kultur er bra, selv om vi ikke identifiserer oss med den. Rune lærte oss noe i dag som gjorde at jeg ble litt satt ut. Han sa vi var rassister dersom vi forventet noe annet av de innfødte her enn nordmenn bare fordi de er afrikanere. Da praktiserer vi ikke likeverd.

Afrikas og Kenyas kultur er en rik kultur. Vi skal ikke prente på dem vår kultur, men være forandringsambassadører på områder som ikke er verdt å ta vare på. Vi skal få lov til å hjelpe folk til å se at omskjærelse av jenter er farlig og en uting. Vi skal få lov til å peke på at kvinnner har mye kunnskap å komme med og at menn og kvinner skal være likestillt. Vi skal få lov til å vise dem menneskeverdets viktighet der det er forsømt. Dette skal vi gjøre uten å heve oss over dem. For akkurat som menn og kvinner er likestillt, er alle folkeslag det.

Ingen kommentarer: